Przejdź do głównej zawartości

RABAT - fascynująca stolica Maroka część 1

Widok na Rabat
   Przygodę z Marokiem czas zacząć! Zatem RABAT! Po wylądowaniu, jakże cudownie było poczuć ciepłe powietrze, mimo, iż na miejscu byłyśmy po godzinie 18, to udało nam się załapać na ostatnie promienie Słońca, a powiew marcowego, marokańskiego wiatru był ciepły i przyjemny. Jakże inny niż tego w Belgii, z której "uciekłyśmy" w celu uzupełnienia niedoboru słonecznej witaminy D.
   Należy mieć na uwadze, iż mimo, że Rabat jest stolicą Maroka, to nie jest to miejsce typowo turystyczne. Dało się to odczuć. Gdziekolwiek się nie pojawiłyśmy, to lokalni mieszkańcy byli bardzo zaciekawieni. Nie obyło się bez trąbienia, zaczepiania, zagadywania, komentowania... Osobiście nie zwracałam na to większej uwagi, aczkolwiek pobyt w Marakeszu, uzmysłowił mi jak wielka turystyczna przepaść i zachowanie lokalnej społeczności jest pomiędzy mieszkańcami Rabatu, a "czerwonego miasta".

Co zwiedzić:
1. Medyna (+ informacja dotycząca hostelu: Medina Surfing Association)
2. Kazba Al-Udaja (fr. Kasbah des Oudayas) i Ogród Andaluzyjski
3. Latarnia morska i plaża
4. Cmentarz muzułmański
5. Wieża Hassana i Mauzoleum Mohammeda V
6. Szalla (fr. Chellah)
7. Ogród botaniczny
8. Biblioteka Narodowa ( dziedziniec oraz dach)

Rabat mapa
Mapa Rabatu
Medyna w Rabacie
   Zanim rozpoczniemy zwiedzanie, krótko o miejscu, w którym się zatrzymałyśmy. Jest to hostel Medina Surfing Association (poz.1). Znajduje się w centrum Medyny, czyli starej dzielnicy arabskiej. Okolica ma niesamowity klimat, bardzo lokalny. Ogrom uliczek, niczym labirynt, nie ułatwia znalezienia punktu docelowego. Osobiście kojarzyło mi się to z ogromnym domem, w którym jest "milion" korytarzy. Jednakże w naszym wypadku nie było problemu. Najpierw pan taksówkarz zadzwonił do hostelu, z którego otrzymałyśmy wytyczne, jak dotrzeć na miejsce. Po czym pewien mężczyzna, gdy zobaczył, że idziemy z walizkami, od razu skierował nas do właściwej uliczki.
Medina Surfing Association
  Sam hostel pozostawia wiele do życzenia, aczkolwiek na krótki pobyt jak najbardziej polecam. Atmosfera tego miejsca jest bardzo "luzacka". Jak sama nazwa wskazuje, głównie przebywają tam surferzy, zatem, jeżeli ktoś ma ochotę, to może zapisać się na lekcje surfowania. Pokoje są w całości wykafelkowane, a drzwi nie mają zamka. Zatem dostałyśmy klucz do sejfu, w którym mogłyśmy umieścić to co uznałyśmy za najcenniejsze. Dostałyśmy także klucz do drzwi wejściowych, aby nie dzwonić, a raczej nie pukać do hostelu. Za klucze wzięty został depozyt 5 euro lub 50 dirhamów (jedna z opcji do wyboru).
Śniadanie na tarasie
   Za to śniadanie na tarasie w cudny słoneczny poranek wynagradzało trudy, niekiedy nieprzespanej nocy. Rozpoczynało się stosunkowo późno, gdyż o godzinie 9. Byłyśmy tam dwa dni i za każdym razem wyglądało podobnie: dwa lub trzy tradycyjne placki, coś na kształt naszych naleśników, truskawka, banan i mandarynka. Dodatkowo kawa, herbata, miód i dżemy. Herbata oczywiście miętowa i oczywiście okropnie słodka. Zatem polecam potraktować wywar jako esencję do rozcieńczania z gorącą wodą. Działa!!!

KAZBA AL-UDAJA I OGRÓD ANDALUZYJSKI
   Kazba jest niczym innym jak fortecą wewnątrz miasta. W ciągu dnia niezwykle przyjemna. Zalecam pobłądzić w małych, niebiesko-białych uliczkach. Z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie.
Kazba Al-Udaja
    Wzdłuż głównej ulicy znajdują się sklepy z pamiątkami, małe sklepiki, piekarnie oraz stragany, gdzie panowie sprzedają świeże soki z pomarańczy. Idąc do jej końca trafiamy na taras widokowy, z którego rozchodzi się panorama na plażę i Ocean Atlantycki.
Widok na Ocean Atlantycki
Widok z Kazby Al-Udaj
   Wybierając uliczki idące w dół Kazby możemy znaleźć się w Ogrodzie Andaluzyjskim. Główne wejście do niego mieści się poniżej bramy głównej do Kazby. Ogród nie jest duży, a wejście do niego jest bezpłatne. Na jego terenie znajduje się niewielka kawiarenka z pięknym widokiem, smaczną miętową herbatą i lokalnymi bardzo słodkimi ciastkami.
Ogród Andaluzyjski
 LATARNIA MORSKA
   Po opuszczeniu Kazby warto udać się na znajdującą się poniżej plażę i pospacerować w kierunku latarni morskiej. Robi niesamowite wrażenie, które potęgują fale rozbijające się o skały. Ponadto widok od strony plaży jest owszem urokliwy, ale także zamglony. Pierwszy raz widziałam coś aż tak intensywnego.
   Plaża była zajęta przez chłopaczków grających w piłkę nożną. Widniało tam wiele rozrysowanych boisk. Nasze pojawienie się, w niektórych kręgach wzbudziło spore poruszenie.
Plaża, widok na miasteczko Sale

Plaża, widok na Kazbę Al-Udaj
Widok na latarnię morską
Ocean Atlantycki
Latarnia morska w Rabacie
CMENTARZ MUZUŁMAŃSKI
   Tuż po przeciwnej stronie ulicy znajduje się duży, usytuowany na wzgórzu cmentarz muzułmański. Udało nam się wejść na jego teren przez jedną  z bocznych bram, w zasadzie drzwi. Groby są umiejscowione bardzo blisko siebie, co niezwykle utrudniało nam przemieszczanie się. Dlatego też po kilku minutach zrezygnowałyśmy z jego dalszego zwiedzania. Muszę jednak napomknąć, iż bardzo lubię cmentarze. Mają swój charakterystyczny urok.  Dlatego też ten nie był jedynym cmentarzem na afrykańskiej ziemi, który zobaczyłam :)
Cmentarz muzułmański w Rabacie
Cmentarz muzułmański

CZĘŚĆ 2

1. W mojej podróży po Maroku ... nie dotarłam do Rabatu. Widzę po Pani zdjęciach, że jednak powinnam była odwiedzić stolicę Maroka.
    Gdy przeglądałam zdjęcia zdjęcia to zauważyłam chłopców grających w piłkę nożną na plaży. W Maroku, mam wrażenie, że chyba wszyscy panowie, niezależnie od wieku, są w szponach miłości do futbolu. Odwiedzając Maroko natrafiłam na rozgrywki piłkarskie, to było czyste szaleństwo, miasteczka wyludnione, puby, kawiarenki, restauracje pełne kibiców i fiesta na całego do białego rana. :)))

2. Jeja, nagrobek na nagrobku. Ciekawe jak sobie dają radę, kiedy masowo idą na cmentarz...

1. Nie mam pojęcia, ale miejsca tam niewiele. W niektórych miejscach nie było żadnego swobodnego przejścia. Szybko zrezygnowałyśmy z dalszego "przeciskania się".

Popularne posty z tego bloga

GARBARNIA SKÓR w Marrakeszu

Garbarnia w Marrakeszu    Do garbarni skór w Marrakeszu trafiłyśmy zupełnie "przypadkiem", o ile o w ogóle można mówić o jakichkolwiek "przypadkowych" sytuacjach w Maroku. Po przeanalizowaniu całej sytuacji, stwierdziłyśmy, iż stałyśmy się kolejnymi "ofiarami" rewelacyjnie zorganizowanej szajki fałszywych przewodników, którzy wyglądali jak niepozorni mieszkańcy miasta, a umiejętnie zmieniali wcześniej obraną przez nas trasę. No cóż, któż nie skusiłby się na odwiedzenie marketu Berberów, który ma miejsce tylko raz w miesiącu, akurat tego niedzielnego poranka :) A tyle czytałam o takich sytuacjach... No cóż, jedno im trzeba przyznać, chłopaki wykonują swoje zadanie profesjonalnie. Także zamiast na targ, trafiłyśmy do garbarni. Miejsca, gdzie już czekała na nas kolejna osobą, tym razem oficjalnie nazwana została "przewodnikiem". Mężczyzna dał nam gałązki mięty, które miały pomóc w zneutralizowaniu  okropnego fetoru, który unosił się w garb

DOLINA OURIKA (OURIKA VALLEY) - ucieczka od Marrakeszu

Widok na wioskę berberyjską     Dolina Ourika zaczyna się już 30km od Marrakeszu i biegnie pośród stromych zboczy gór Atlasu Wysokiego .  Jedną z najbardziej popularnych miejscowości jest oddalona o 64km od "czerwonego miasta" wioska Setti-Fatma. To właśnie tam znajdują się popularne wodospady. W założeniu ma ich być siedem, z czego jeden z wodospadów ma trzy odgałęzienia, które liczone są oddzielnie. Trasa Marrakesz - Setti-Fatma    Jednak zacznijmy od początku. Możliwości dostania się w w/w miejsce jest kilka. Jednym z nich jest zorganizowana wycieczka, której koszt wynosi 20 euro, a wszelkie informacje są dostępne w hotelowej recepcji (podejrzewam, iż w każdym miejscu noclegowym dostępny będzie katalog odnośnie wycieczek fakultatywnych poza obszar Marrakeszu). Nie jest to może najlepsza z opcji, gdyż jesteśmy wówczas podporządkowani przygotowanemu programowi/schematowi wyprawy. Jednakże stosunkowo wygodna.     Dzień wcześniej dostałyśmy informację, iż wyru

Dirham marokański - waluta MAROKA

Marokańska waluta - dirham marokański DIRHAM MAROKAŃSKI (MAD)  jest oficjalnym środkiem płatniczym używanym od 1958 r. w Maroku oraz Saharze Zachodniej. Jeden dirham dzieli się na sto centymów . Banknoty mają nominały: 20, 50, 100, 200 dirhamów , z kolei bilon ma wartość: 1, 2, 5 i 10 diramów oraz 1, 5, 10 i 20 centymów .